Sto dni w kolorze

Pomiar poziomu i temperatury oleju – cz.4

Dziś ostatnia część zabaw z czujnikiem oleju – czas podłączyć nasz pomiar do widgetów 🙂 Zarówno temperaturę jak i poziom przedstawimy w formie tekstowej. Dodatkowo ten drugi pomiar podłączyłem do stworzonego niedawno paska postępu/bargrafu. Efekt? Zarówno poziom jak i temperatura są tu oczywiście emulowane z poziomu naszego stanowiska testowego. A jutro półmetek!

Połowa za nami!

Dziś przypada pięćdziesiąty dzień naszego wyzwania – czyli półmetek 🙂 Spróbujmy się przyjrzeć co udało się na do tej pory osiągnąć oraz zastanowić co jeszcze przed nami… wybór mikrokontrolera oraz układów peryferyjnych, zestawienie środowiska do kompilacji oraz debugowania, budowa stanowiska testowego, przydział zasobów, systemowa podstawa czasu, obsługa klawiszy manetki, karta SD, system plików FatFS, obsługa […]

Trochę interakcji z użytkownikiem, czyli menu – cz.1

W jednym z wcześniejszych artykułów przedstawiłem szkic głównego menu, w jakie wyposażone będzie nasz system. Była to forma eksperymentu, próba wpasowania idei menu w system widgetów i znalezienia najlepszych rozwiązań. Dziś nadszedł czas aby powrócić do tego tematu, tym razem na dłużej 🙂 Nawigowanie po menu Podstawową kwestią, jaką musimy rozwiązać jest sposób przemieszczania się […]

Trochę interakcji z użytkownikiem, czyli menu – cz.2

Dziś udało się zaimplementować wstępną wersję elementów menu: pola typu checkbox oraz pola typu lista. Jak widać strona graficzna musi zostać jeszcze dopracowana, natomiast główna funkcjonalność działa już poprawnie 🙂 Jak menu, to śniadanie, a jak śniadanie to tylko u Tiffany’ego.

Trochę interakcji z użytkownikiem, czyli menu – cz.3

Dziś kolejny postęp w zakresie interakcji z użytkownikiem 🙂 Udało się stworzyć kolejny rodzaj pozycji w menu, pozwalającej na zmianę wartości liczbowej. Obsługa jest dość intuicyjna: po wybraniu interesującego nas elementu, zaznaczamy go wciskając przycisk Reset na manetce. Wówczas uaktywnia się tryb edycji, a wartość liczbowa zostaje podświetlona/wyróżniona. Od tego momentu klawisze strzałek służą do […]

Jak odczytać coś z CAN’a?

Jednym z założeń projektu było zaimplementowanie obsługi obu magistrali CAN, jakie można spotkać w interesujących nas samochodach – silnika oraz komfortu. Część związaną z przygotowaniem prototypu sprzętowego interfejsu oraz uruchomienia kontrolera CAN w mikrokontrolerze STM32F407 mamy już dawno za sobą 🙂 Możemy nawet podejrzeć jakie dokładnie wiadomości (ang. datagrams) są wymieniane między poszczególnymi węzłami sieci. […]

Szara codzienność, czyli kilka słów o środowisku developerskim

Od pewnego czasu co raz to więcej osób pyta mnie, z jakich środowisk programistycznych korzystam, w czym piszę, z jakich narzędzi korzystam – krótko mówiąc: jak wygląda mój warsztat developera systemów wbudowanych. Dlatego dziś postanowiłem napisać krótki artykuł na ten właśnie temat 🙂 Narzędzia programistyczne Systemem operacyjnym dla narzędzi, których używam do budowania aplikacji jest […]

Nie tylko taśma i klej, czyli jak przymocować kawałek elektroniki…

Dotychczas zdecydowana większość artykułów poruszała tematy dotyczące oprogramowania lub projektowania elektroniki. Ponieważ dawno już minęliśmy półmetek i powoli przymierzamy się do stworzenia kolejnego prototypu, warto przyjrzeć się także aspektom czysto mechanicznym – jak zamontować nasze urządzenie we wnętrzu zestawu wskaźników. Oczywiście kwestię miejsca mamy dawno ustaloną. I przez pozornie może się wydawać, że zamocowanie płytki […]

Odrobina estetyki – tło ekranu głównego

Dotychczas poruszaliśmy tylko kwestie pragmatyczne, związane z programowaniem, projektowaniem… Od czasu do czasu przewijał się jakiś zrzut ekranu lub krótki film, ale tylko po to aby pokazać “na żywo” jakąś nową funkcjonalność. Dziś wreszcie przyszedł czas aby pierwszy raz zająć się zagadnieniem czysto estetycznym. Najbardziej podstawowym elementem graficznym interfejsu, który może być dopasowany przez użytkownika […]

Przyspieszamy obraz, czyli przesiadka z GPIO na FSMC

W pierwszym artykule z serii traktującej o wyświetlaczu LCD, zdecydowałem, iż na początku wykorzystamy do komunikacji z nim zwykłe piny GPIO. Wymagały one co prawda ręcznego sterowania, ale dzięki temu bardzo szybko udało się uruchomić panel. Zaznaczyłem, że w przyszłości rozważymy przejście na interfejs szeregowy SPI bądź równoległy, z wykorzystaniem kontrolera FSMC (ang. Flexible Static […]